Alle trenger en pistol iblandt…..

…..tung og blank. For noen dager siden fikk jeg kjenne på mitt eget raseri, min egen avmaktsfølelse. Og det skremte meg litt, at jeg kunne føle så mye sinne mot en annen person.

Jeg gikk gjennom byen, og prøvde å sjonglere en kurv jordbær og diverse annet ræl fra handleturen min. Tilslutt måtte jeg finne en benk, og laste av litt. Så satt jeg der da, og spiste jordbær, og myste litt på turistene. Som oversvømmer byen vår, bryggene våre, utestedene våre. Irriterende. Men det er en annen historie.

På benken rett overfor meg setter det seg to menn. Den ene har solbriller, men det er noe med ansiktet hans. Noe kjent. Jeg prøver å ikke stirre. Han tar av seg solbrillene et øyeblikk, og jeg kjenner gåsehuden ta tak i huden min. Jeg får flashback, dusinvis av avissider går som en revy i hodet mitt. Som et kvalmende lysbildeshow bak pannen min. Jeg drar blikket til meg. Ser ned i bakken. Og blir plutselig overmannet av et sinne jeg sjelden har kjent på i livet.

Han har gjort det verste. Det groteske. Det grusomste. Og her sitter han, og spiser softis. Jeg hører at han ler av noe. Jeg biter tennene så hardt sammen at det gjør vondt. Tusen tanker flyr gjennom hodet, hendene mine er knyttet så hardt at neglene skjærer inn i huden. Jeg tør ikke se opp. Må konsentrere meg om å puste rolig. Han er ute. Sikkert på perm. Ofrene hans er i jorda. Og her sitter han, han får kjenne solstrålene på huden, spise is, nyte dagen. Noe de aldri mer får gjøre.

Jeg reiser meg, samler posene mine, kaster resten av bærene i en søppelkasse. Og jeg anstrenger meg hele tida for å ikke se i hans retning. Jeg går sakte forbi, og i det jeg passerer ham klarer jeg ikke la være å se opp. Blikkene våre møtes et kort sekund. Jeg spytter på ham med blikket mitt. Og håper han ser det.

2 thoughts on “Alle trenger en pistol iblandt…..

  1. Selv om vedkommende antakeligvis har gjort noe helt jævlig, så er jeg glad for at du ikke hadde noe pistol der og da..

    Tilbake til turister. Vi hater dem. Punktum.

    Egoisten
    – Åtgaumsforvaltar med dårlig forhold til slitsomme turister som overtar byen MIN!

  2. Egoisten: Noen ganger er det ålreit, noen ganger er det ålreit, noen ganger er det helt ålreit….uten våpen:) Nå er ikke jeg den triggerhappy typen, men….noen får meg definitivt til å tenke i de baner.

    Vi hater definitivt turister. Mye mer enn måker. Hmm, når jeg tenker på det så liker jeg egentlig måkene, jeg🙂

Legg igjen en kommentar

