Finnes det noe mer irriterende?

Jeg tenkte jeg skulle ta en tur på byen ikveld, hygge meg med en pils, siden det ikke pissregner til en forandring. (Nåvel…det gråner visst til ute mens jeg skriver dette, sukk.) Hver gang jeg får en sånn god idè, fortrenger jeg det faktum at jeg på et eller annet tidspunkt i løpet av kvelden eller natta vil bli fristet til å bruke vold. Og jeg sier dere, folkens…det finnes faktisk situasjoner hvor litt god gammeldags gladvold er på sin plass.

Så – hva kan det være som provoserer fram sluggeren i en ellers så fredelig blomsterpike? Nei, det er ikke fulle, innpåslitne mannfolk – de takler jeg så fint atte. Det er bare å rulle sammen en avis, og daske dem over snuten. Og nei, det er ikke de hysteriske ølprisene i vår turistbefengte by. (Selv om de har antatt direkte fjollete dimensjoner) Ei heller er det de nevnte turister, de blir stort sett ignorert og viftet vekk – det er sånn passe effektivt. Dessuten har den delen av lokalbefolkningen med vett i skallen, forlengst skjønt å søke til de mer perifere utestedene i byen på denne tiden av året.

Ah, tenker du kanskje – er det taxikøen hjem? Klynget mellom en dritafull mann, og hans om mulige enda mer dritafulle svirebror? De som faktisk presterer å prate til deg opptil veldig lenge, uten at du skjønner et kvekk? Mens du står der, kald og våt, og gnagsårbefengt fordi du absolutt måtte ta de nye skoene du ikke har rukket å gå litt inn?

Nope, her snakker vi langt mer irriterende saker – fulle jenter. For ikke å snakke om damer, for ja – de blir verre med åra. Finnes det noe mer irriterende? I think not. De som ikke har verdighet nok til å gi seg i tide, eller ihvertfall ha vett nok til å synke sammen og sovne. Neida, de skal vakle rundt og elske alle. «Fy faen så glad jeg er i deg, asså! Hør etter da! Bryr du deg ikke om meg, eller??!»

Med klærne på halv tolv, en pupp halvveis utafor, og svømmende øyne veiver de ned glass og stoler, mens de sender sms’er til forhenværende, nåværende og fremtidige elskere – sms’er de bruker resten av uka på å angre bittert på. Inntil neste helg, hvor det er på’n igjen. Jeg får bare lyst til å gi dem et refsende klask i bakhodet og brøle; ta deg sammen! Men jeg har ikke energi nok, på det tidspunktet velger jeg gjerne bort litt vold, og stikker.

Så kommer det som virkelig hensetter meg i dyp grubling. De klarer ofte å finne noen å ligge med. Og mens jeg halvveis hører etter på fyllaharskylda-talene deres, prøver jeg etter beste evne å forstå hvilken idiot som har orket å dra spetakkelet med seg hjem, for så å faktisk knulle det. Der har du definisjonen på desperasjon.

2 thoughts on “Finnes det noe mer irriterende?

Legg igjen en kommentar

