En liten aggresjonspost

Ja, jeg vet at medisinstudenter må lære. Men, når jeg ligger i en gynekologstol – på ettårskontrollen på kreftavdelinga – så vil jeg velge om jeg vil ha dem der, eller ikke. Jeg vil ikke svelge og svelge for ikke å grine, jeg vil ikke ha masse spørsmål, jeg vil ikke forholde meg til masse ukjente ansikter. Jeg vil bare bli ferdig, og komme meg til helvete ut derfra. Fordi jeg er så jævla redd for hva de skal finne, og beina mine rister i bøylene, og det er så vanskelig å puste. Og jeg kikker stivt ut på oktoberhimmelen, den er intenst blå, og jeg vil ut dit. Jeg vil ikke ha alle blikkene på meg. Ikke nå, ikke når jeg er så redd og liten.

Det føltes som om jeg lå der i en evighet.

Og etterpå var jeg sint i flere timer.

22 thoughts on “En liten aggresjonspost

  1. Sissel: Nei, jeg ble ikke spurt, og jeg ble avfeid da jeg forsøkte å si noe. Neste gang går jeg min vei, om jeg ikke blir hørt/spurt.

  2. Kjenner både tårer og fråde presser på her!! At det går an!! Det er greit nok at enkelte sykehus har studenter, men man har da fritt valg om man ønsker å være behjelpelig eller ikke..

    *grrrr* Jeg tror rett og slett jeg hadde sendt en klage til sykehuset og forklart hvor krenket jeg ble. Og faktisk ville jeg brukt akkurat de ordene du har skrevet i denne posten!!

    GOOOOOOD klem på vei til deg!!!!

  3. Miss P og S: Jeg er hjertens enig med dere. Kunne gråte på dine vegne Mytteristen. Fy f….!! Snakk om overtramp og arroganse… Blir nesten stum av raseri kjenner jeg.

    Her kommer en stooor og varm klem snuppa:)

  4. MsP & marimi:
    Takk, og klem tilbake.

    emelie:
    Jeg vet ikke, men for min del tror jeg ikke det. Det er så mye som står på spill, og man er så oppjaget og engstelig allerede før man går inn – og da synes jeg i det minste man skal bli spurt. Folk takler ting på forskjellig måte, jeg taklet dette dårlig. Det gjorde en vond situasjon enda verre.

  5. Hvorfor er det nødvendig at folk skal måtte oppleve å bli så overkjørt og umyndiggjort? Som du sier, selv om du prøvde å si fra, så hjalp det likevel ikke.
    Fysj for en ekkel situasjon!!! Blir skikkelig sint på dine vegne!! Håper du takler det bra i etterkant, send dem gjerne en klage hvis du orker. (De er altså pliktig til å spørre på forhånd!!)

    For meg har flere «overkjørende» situasjoner i helsevesenet ført til mer og mer angst, og jeg har opplevd å få skikkelig panikkanfall fordi jeg føler meg så utrygg og liten.

  6. Serendipitycat: (artig nick🙂 )

    Ja, det er noe med at man føler seg usynlig og hjelpesløs – og det forsterker utryggheten. Jeg var så sint etterpå, at det gjorde fysisk vondt. Jeg satt på en benk i parken ved sykehuset en god stund, og tenkte på om jeg skulle gå inn igjen og si noe. Men det føltes så ekkelt.
    Jeg forstår egentlig ikke hvorfor – hvorfor er det så vanskelig å si noe, å klage, når man er i kontakt med helsevesenet? Jeg har inntrykk av at mange har det sånn, at man kvier seg for å si noe.

  7. Yo!

    Fytti katta! Hørte de ikke på deg? Det ville jeg tatt opp. Selvsagt skal du slippe slike belastninger i den situasjonen du befinner deg i.

    Jeg ser andre her mener det skal være en generell regel at studenter ikke skal være tilstede, og særlig ikke ved gynekologisk undersøkelse. Der er jeg smått uenig. Hvis man også i fremtiden ønsker å ha tilgang til gynekologer, så må de nesten få sett hva det dreier seg om. Dukker funker dårlig som opplæringsmodeller. Men hvis pasienten melder at dette er uønsket, skal selvsagt pasienten høres, dette står det en svær og tydelig plakat om på mitt legesenter. Jeg for min del har intet imot studenter, men nå har jeg altså ikke hatt kreft.

    Skriv klage, mytterist!

  8. Denne saken engasjerer virkelig. Tok det opp med en venninne i helgen da vi gikk på tur. Hun ble skikkelig forbanna!! Og så kom vi fram til en liten detalj.. Hvorfor er det flest menn som er gynekologer??? Er det sånn at de sitter og tenker under studiene; «Hmm… Hvilket felt skal jeg spesialisere meg i.. JA! Nå vet jeg det! Jeg blir gynekolog, slik at jeg kan studere og grafse i en kvinnes underliv hele dagen!!»

    Æsj! Jeg blir helt kvalm…

    Skriv den klagen du, ML!! Så får du det litt ut av systemet😉 Og så setter du deg i godstolen etterpå med et pledd og en god kopp te og tenker; jepp, nå har jeg gjort noe godt for meg selv!🙂

  9. Ja enig Miss Piggy!:)

    Og kanskje du hjelper andre som har vært utsatt for noe lign. Mytteristen.

    Og forhåpentligvis får du stagget arrogante leger nok til at de våkner og blir påminnet om å ha respekt for ekte, levende, tenkende og følende mennesker.

Legg igjen en kommentar

