Hver dag er en spesiell anledning

Jeg leste en historie på nettet for en stund siden. En trist og sår fortelling fra en mann som mistet sin kone. Da han skulle finne klær hun skulle begraves i, fant han silkeundertøy hun hadde kjøpt på en weekendtur til New York flere år tidligere. Det lå enda pakket inn i silkepapir – det skulle spares til en spesiell anledning, hadde hun sagt. Kvinnen ble begravet, og under kjolen hadde hun det vakre silkeundertøyet hun hadde spart på så lenge. Det var neppe en slik anledning hun sparte det til.

Hver dag er en spesiell anledning. Vi skulle vært flinkere til å tenke sånn, roe ned litt. Leve litt mer, stresse litt mindre. Hvor mange ganger har du hengt vakre nye klær inn i skapet, for å spare dem til en spesiell anledning? Du sparer den dyre parfymen, det fineste serviset, de lekre skoene, den beste vinen…alt det du ikke vil bruke til hverdags, det sparer du til…..til hva?

Vi lever nå, idag. Og let`s face it, det kan være den siste dagen. Livet er småskummelt sånn, vi dør av det alle sammen. Så ikke vent, ikke spar. Gjør det du gjerne skulle gjort, hvis du bare ikke måtte gjøre alt det andre først. Besøk den vennen du savner, klesvasken din rømmer ikke fra kurven – og oppvasken er der imorgen også. Ta på deg noe fint, la vennen få nyte den dyre parfymen din, og du…ta med den beste vinen og del den.

Jeg har sitti ute i en hagestol idag. Det var litt kaldt, så jeg hadde pledd over meg. Egentlig skulle jeg pusse vinduer, for det er jo sol.. Men jeg gadd ikke, jeg ville heller nyte den sola fra en hagestol, tømme hodet litt. Se på resten av sommerblomstene mine som nekter å gi seg for i år, løvet som virvles opp av vinden, bølgene nede på fjorden. Det var et par deilige timer.

Og jada, jeg ser fint gjennom vinduene en stund enda.

13 thoughts on “Hver dag er en spesiell anledning

  1. En god påminning!
    Jeg har bestemt meg for å fortsatt være i feriemodus. Jeg har hatt noen fantastiske dager under palmene, og tenkte jeg skulle fortsette med det her hjemme også. Har derfor gått litt treigt i topplokket i dag.
    Men jammen er det deilig.

  2. vibeke: Så bra🙂 Jeg tenker sånn at ingen av oss er så forbanna viktig, at verden stanser om vi hopper av litt. Hverdagene er i flertall, jeg vil ikke bruke dem opp på å vente på noe udefinerbart – jeg lever akkurat nå.
    Skulle jeg vært ute og raka løv nå? Ja…men gidder jeg? Neeh…kanskje det blåser vekk – jeg spiller litt Playstation istedet🙂

  3. Det litt triste, tror jeg, er at man skal ha snust litt på døden før man forstår dette til bunns.

    Og så er det det Kirkegaardske at livet kun kan forstås baklengs, men må leves forlengs.

    Hvor mange dager har man ikke kastet bort med unødige krangler?

  4. Milton Marx:
    Dessverre, ja….jeg fikk mine grunnvoller kraftig rysta, ihvertfall. Det burde ikke akkurat komme som noen overraskelse at vi skal dø før eller seinere, men når det kryper opp på deg….surprise..

    Forøvrig tror jeg en og annen frisk krangel er sunnere enn den ekle, kalde tausheten.

  5. Åh.. Nå fikk jeg helt vondt i hjertet her😦 Det er så sant, så sant alt det du sier. Hver dag er spesiell, for hver dag har man mulighet til å gjøre til en god dag. Og da bør man absolutt kle seg fint, stæsje på litt sminke og dynke seg med den dyre parfymen som står lengst bak i skapet (..til de spesielle anledningene..)

    Livet er til for å leves!! Skal prøve å huske det selv, også..

    God-helg-klem!!🙂

  6. MsPiggy: En skikkelig bra helgeklem tilbake🙂

    radiohode: Tja; gjør aldri idag det du kan utsette til imorgen? Skulk jobben, og legg deg i en solstol med pledd på beina og Radiohead på øret, og la verden ordne seg sjøl innimellom? Gjør en ting, om aldri så liten, men en ting, hver dag – for deg sjøl.
    Jeg jobber med saken – føles godt🙂

Legg igjen en kommentar

