I baksetet på en Granada

Vi hang på Døgnet. Den eneste døgnåpne bensinstasjonen i Tønsberg den gangen. Jeg blir fremdeles litt nostalgisk hvis jeg er innom der en lørdagskveld. Nå er det gatebilenes rike. Men fremdeles står de parkert ved siden av hverandre, høy musikk, gutter i saggebukser, og jenter med bare mager, ræva halvveis bar og L.V.vesker.

Gutta hadde ikke saggebukser på begynnelsen av 80tallet. De hadde trange bukser, tresko eller cowboystøvler, og collegegensere med Scorpions eller Maiden på. Hockeysveisen hadde inntatt/voldtatt landet, (stryk det som ikke passer), og på bilstereoene tøt Frankie ut sitt hese Darling. Vi jentene hadde bukser så trange at det var et mirakel at det noen gang ble noe på oss. Og vi hadde Young Yellow leppestift med karamellsmak. Og målet var baksetet på Trygves Granada. 2,8 l Ghia, laksetrapp, og hjulbuer så blanke at du kunne sminke deg i speilet på dem.

Jeg kom til målet. Men langt der ute i bushen, hvor man pleide å kjøre når man skulle ha seg i baksetet, fant Trygve og jeg ut at vi ikke hadde det minste lyst på hverandre. Etter litt halvhjerta fumling i baksetet, hvor han ikke engang forsøkte å jekke av meg buksa. Så vi satt på panseret på Granadaen istedet, røyka og så på stjernene. Og prata. Sånn ordentlig fint. Seinere skrøt vi hemningsløst av hverandre, som seg hør og bør, til de som spurte. Det var ikke måte på hvor hett det hadde gått for seg.

Det var tider. Gode tider.

Og i garasjen til Trygve står Granadaen enda. Like blank og fin. Trygve og jeg er ikke like blanke og fine lenger. Men trenger en av oss en flukt fra hverdagen, så tar vi en tur og ser på stjernene. For der, på panseret til Granadaen er jeg 16 år igjen. Og framtida ligger fin og ubrukt foran meg, en liten stund.

31 thoughts on “I baksetet på en Granada

  1. Inni:

    Times were good🙂

    Pindia:

    Ja…..den med en kork formet som en knallgrønn kule. Vi lukta epler hele gjengen🙂

  2. Irish Spring hadde vi nok ikke her oppe.😛 For noen dager siden kom jeg på at Valnøtt- og Hasselnøttkubbe var forsvunnet. Det er like før jeg sender brev til Freia! Og Bugg med banansmak… Det VAR bedre før i tiden!🙂

  3. Pingla:

    Ah, sjokoladene med hhv rødt eller blått magebelte? Jeg har ikke sett Riegel heller, når jeg tenker meg om.

    Og lipgloss i bittesmå glassflasker med rollon-tupp, med deilig syntetisk lukt av jordbær eller cola.

    Sukk. Det er nå en trøst at vi holder oss så godt da.😉

  4. Nettopp! Riegel? Det hørtes fryktelig kjent ut, men jeg kommer ikke på hva det var. Jeg har spist uante mengder sjokolade i mitt liv, og lillehjernen erindrer noe med karamell? Når det gjelder lipgloss med rollon-tupp så finnes de fremdeles. Nå sikkert bare med naturlig farge fra økologisk dyrkede bær, men dog!😀 Vi holder oss godt. Et av mine triks er å fylle ut skinnet maksimalt, så rynkene ikke får plass. Genialt?

  5. Fin historie🙂 Jeg hadde også glemt Young Yellow. Tror ikke min smakte karamell, tror den var hvit eller noe? Hadde de noen som forandret farge når de kom på leppene?

    Jeg tar også meg selv iblant i å ønske meg tilbake til en tid da alt var mulig, alle veier var farbare og ingen saker ugjenkallelig tapt ennå.

  6. Nydelig skrevet..

    Alt det der var litt før min tid (egentlig ble jeg født akkurat da), men jeg kan se det for meg allikevel… det tyder vel på god formidlingsevne.🙂

  7. Anathema:

    Jeg husker bare den sterkt gule plasten på emballasjen, den vesle marihøna, og sjokolade eller karamellsmak. Rart at noe kan feste seg så godt.

    Mirakel:

    Tusen takk🙂

  8. Nostalgien strømmer på her!!! *lol* Jane Hellen, Date, Riegel, Hasselnøttkubbe, Bugg…. *sukk* Noen som husker en parfyme som het Le Jardin de Amour da??? DEN savner jeg… Og så Musk´en da.. *fnis*

  9. Jeg ble bare så utrolig glad av denne posten.

    Hadde glemt alle disse jentetingene som kommer fram i kommentarene her. Utrolig hvor tydelig jeg kan se for meg disse produktene. Fargene, duftene og smakene. Klærne og stilen også, man kan godt mene i dag at det var /er stygt, men vi syntes vi var dritafine🙂

    Dette kommer jeg til å tenke på lenge….🙂
    Takk

  10. Victoria:

    Takk🙂 Jeg husker den….så mange som luktet likt, eller skulle jeg si like ille?😉 Jeg hadde en jeg brukte mye, husker jeg – vet ikke om den finnes enda; Anais Anais. Og så hadde jeg Musk, den tunge oljen. Jeeez….heavy saker🙂 Eller, jeg må tilstå at det hender jeg er innom Bodyshop og kjøper såpe, White Musk. Litt mildere i lukta, men nostalgien….mmmm…

    Ms.P:

    Neeeeeeei!!!😀

  11. *hehe* Ble ikke noe parfymeshopping på meg likevel😉 Og Anais Anais selges enda!! Det var faktisk den første parfymen min. Og så kom jeg på en annen.. Da halve klassen hadde vært i Frankrike på språktur i 8. klasse, kom alle jentene hjem med Tresor.. *hutre* Blir kvalm bare ved tanken nå!! Tror jeg overbrukte den bittelitte granne.. *fnis*

  12. Hoho. Og jeg sitter ofte på Babels eller Maskinisten. Jeg bor over Maskinisten, tenk. Det er finfint. Det er jeg som har de rosa gardinene man ser fra bakgården.😀

Legg igjen en kommentar

